Om te beginnen - Uitgetelde kaarten?

Berichten betreffende het Forum.

Om te beginnen - Uitgetelde kaarten?

Berichtdoor Ruitertje » 05 Apr 2012, 12:18

Voor wie net begint met kaartleggen..
Wel of niet uitgetelde kaarten gebruiken?
Het uittellen van de kaarten is een methode die pas een aantal jaren geleden in forums is ontstaan (?).
Hierbij worden de nummers van 2 of meer kaarten bij elkaar geteld om een nieuwe kaart te krijgen.
Maar dit is niet verplicht, je mag bij de open oefeningen elke legging proberen die je zelf wilt!

Om te beginnen zijn 3 of 4 kaarten voldoende voor de dagkaarten.
Zelf heb ik het jaren zo gedaan voor ik er 10 ging duiden dus schaam je niet als je dat moeilijk vindt.
Je kunt bij degenen die 10 uitgetelde kaarten leggen alleen de eerste 3 duiden want dat is tenslotte de basis.
Als ik dat nodig vind doe ik soms alleen een 2e rij erbij als extra info over de bovenliggende kaarten...
Dit hoeven geen uitgetelde kaarten te zijn, je kunt ze ook gewoon zelf trekken.

Bij 3 dagkaarten gebruikt men meestal de VHT methode - Verleden - Heden - Toekomst + een 4e kaart die zegt iets van de 2e kaart.
Dit is een goede manier om de kaarten niet apart van elkaar te zien maar om te leren er een samenhangend verhaal van te maken.
Probeer bij het duiden van je eigen dagkaarten te vergeten wat je bezighoudt en maak je niet druk over de uitkomst, het is geen wedstrijd...
(Andere leggingen met 3 kaarten worden beschreven bij de betreffende topics).

Voor het duiden van de 10 uitgetelde dagkaarten zijn verschillende mogelijkheden:
1) Per Rij waarvan de onderliggende kaart meer info geeft over de bovenliggende 2.
2) Of gewoon per rij waar de eerste rij toch het belangrijkste is.
3) Soms neem ik de middelste kaart als centrale kaart en de diagonalen als verklarende rijen.
MC - deze uitgetelde kaart hoort helemaal nergens bij - je kunt hem zien als een overkoepelende kaart / sfeer op de achtergrond.
Meer uitleg over deze legging

Dus hou het eenvoudig - dat is de eerste les in alle boekjes...
Avatar gebruiker
Ruitertje
Moderator
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 17:47

Terug naar Mededelingen + Info Kaarten plaatsen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast